Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2012

Υπαίθρια Διαβίωση και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

         
       Την Παρασκευή, 17-2, ολοκληρώθηκε με τους μαθητές της Ε' και Στ' τάξης η δεύτερη συνάντηση για το περιβαλλοντικό πρόγραμμα. Μπορεί να ισχύει το "δεν υπάρχει ακατάλληλος καιρός, μα ακατάλληλο ντύσιμο", εμείς όμως περιμέναμε να σταματήσει λίγο η βροχή και να στεγνώσει το έδαφος για να μπορέσουμε να μαζέψουμε τα υλικά που θέλαμε. Εκτός αυτού, τα παιδιά διέθεταν μόνο το "ακατάλληλο ντύσιμο" κι έτσι χωρίς αδιάβροχα και κουκούλες παρακαλούσαμε να βγει ο ήλιος.
      Η συνάντησή μας αυτή είχε να κάνει με την ενεργοποίηση των αισθήσεων και της παρατηρητικότητας. Δεν χρειάστηκε να μεταβούμε σε χώρο με δέντρα και λουλούδια, αφού η αυλή του σχολείου μας προσφέρεται, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε την όσφρηση και την αφή. Mπορεί η χειμωνιάτικη φύση να θεωρείται "νεκρή", προσπαθήσαμε όμως να βρούμε και φυτά τα οποία επιβιώνουν στα κρύα του χειμώνα και έχουν το άρωμα της άνοιξης. 
          Αρχίσαμε κάνοντας την ακροστοιχίδα της φύσης. Τα παιδιά σε ένα χαρτί έγραψαν το όνομά τους και ενώ σκορπίστηκαν στο χώρο προς διαφορετικές κατευθύνσεις, έβρισκαν γύρω τους αντικείμενα που άρχιζαν με κάθενα από τα γράμματα του ονόματός τους. Κάποια από τα αντικείμενα τα ζωγράφισαν κιόλας. Με τον τρόπο αυτό εκτός από εξάσκηση στη γλώσσα και την παρατηρητικότητα, είχαμε και καλλιτεχνική έκφραση. Γνώρισαν έτσι τα φυτά που τους περιβάλλουν, καθώς και κάποια έντομα ή ζώα.
            


                                          




                  
         Στη συνέχεια, μοιράστηκε στους μαθητές ένα κομμάτι μικρό χαρτί και τους ζητήθηκε να φτιάξουν ένα μικρό ατομικό πίνακα κολλώντας πάνω του φυσικά υλικά που θα έβρισκαν σκόρπια στην αυλή. Έπιασαν, παρατήρησαν και εκφράστηκαν καλλιτεχνικά. Το αποτέλεσμα τους ενθουσίασε και ο καθένας θαύμαζε τον πίνακα του άλλου.
                                         

                                         
                                                                                    
                                     



            Έπειτα, για να αναπτύξουν την ομαδικότητα και τη συνεργασία μεταξύ τους χωρίστηκαν από μόνα τους σε δυο ομάδες και τους ατομικούς  τους πίνακες τους κόλλησαν σε ένα μεγαλύτερου μεγέθους χαρτί, συλλέγοντας όμως και φυσικά υλικά άλλα που δεν χωρούσαν τους ατομικούς τους πίνακες. Δημιούργησαν μια καλλιτεχνική σύνθεση, ένα κολάζ, στο οποίο η άλλη ομάδα θα έπρεπε να βρει και να ονομάσει τα φυσικά υλικά που χρησιμοποίησαν.  
    


                                                                     

          Τέλος, δόθηκε στα παιδιά από ένα πλαστικό κύπελο το οποίο έπρεπε να το γεμίσουν με τέτοια "πράγματα'' που να φτιάξουν μία μυρωδική σύνθεση. Τα παιδιά πίστευαν πως αυτό δεν θα πετύχει και πως το χειμώνα τα φυτά δε μυρίζουν. Διαπίστωσαν όμως πόσο λάθος έκαναν. Αφού γέμισαν τα ποτήρια τους επέστρεψαν στον αρχικό μας κύκλο και προσπαθούσαν, αφού μύριζαν του διπλανού τους να μαντέψουν τι μπορεί να είχε μέσα το "κοκτέιλ" των συμμαθητών τους.


                                                                                                   
                                        
 
          

                                                                                                              Η δασκάλα της τάξης
                                                        









           

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου